Germund Hesslow
Ur Kan vi lita på vetenskapen?A. Ellegård (red.).
Natur och Kultur, Stockholm, 1989, ss 11-125.
Vad är vetenskapligt?
När jag en gång lärde mig att göra majonnäs fick jag höra
att det var viktigt att man rörde med en träslev och att man hela tiden rörde
åt samma håll. Jag har alltid följt dessa rekommendationer, men jag vet
fortfarande inte om de verkligen spelar någon roll. Beror detta på att
matlagning är konst, inte vetenskap?
Det som utmärker naturvetenskapen och skiljer den från
andra mänskliga verksamheter, antas ofta vara tillämpandet av något som kallas
den vetenskapliga metoden, och en tro på en naturvetenskaplig världsbild. Exakt
vad dessa uttryck innefattar är ofta ganska oklart och det formuleras dessutom
olika av olika personer, men det tycks vara en vanlig föreställning att det
existerar en särskild metod eller ett särskilt sätt att tänka, som är
vetenskapligt och som i något väsentligt avseende skiljer sig från vardagligt
tänkande och kunskapsinhämtande. Företrädare för den moderna vetenskapen talar
ibland högstämt om Den Vetenskapliga Metoden som något som ger verksamheten
legitimitet och status. Kvaliteten på sjukvården anses garanterad av att den
bedrivs i enlighet med ”vetenskap och beprövad erfarenhet” och så vidare.
(Ibland skiljer man mellan vetenskaplig och naturvetenskaplig metod, men
av skäl som kommer att klarna längre fram bortser jag här från eventuella
skillnader mellan olika typer av vetenskap.)
Ibland är idén om den naturvetenskapliga metoden blott
underförstådd, som när man talar om naturvetenskaplig i motsats till
humanvetenskaplig eller hermeneutisk metod. När en svensk författarinna skriver
att ”Manin att tolka allt levande i vetenskapliga termer fungerar som ett slags
uttunningsvätska: hela zoner av inre världar kommer att bli ödelagda.”,
underförstår hon att vetenskapen är något helt annat än bara ett försök att
förstå naturen. Hon skulle knappast ha skrivit att ”manin att förstå livet”
hotar att ödelägga några inre världar.
Under
1970-talet hade kritiken av vetenskapen ofta politiska förtecken. Det påstods
att det fanns en vetenskaplig världsbild, som i grund och botten bara var
förklädd ideologi, och att den naturvetenskapliga metoden, som bara var en av
många möjliga metoder, användes av det vetenskapliga etablissemanget för att
garantera resultat som låg i den härskande klassens intresse. Till och med
Newtons mekanik tolkades som uttryck för klassintressen.
Talet om den vetenskapliga metoden används ibland som ett
vapen mot sådant som parapsykologi, alternativmedicin, astrologi med mera,
varvid den avgörande bristen hos dessa företeelser sägs vara att de inte är
vetenskapliga. Det är emellertid främst bland vetenskapens kritiker som man
finner föreställningen om en särskild vetenskaplig metod. Anledningen till
detta är förmodligen, att om det finns en speciell, från det sunda förnuftet
skild, naturvetenskaplig metod, en naturvetenskaplig världsbild eller ett
speciellt naturvetenskapligt synsätt, då måste man också kunna tänka sig andra
metoder, andra världsbilder och andra synsätt. Om verkligheten inte helt enkelt
är si eller så, utan är si eller så bara ur ett av flera möjliga
perspektiv, då framstår det inte som orimligt eller förnuftsvidrigt om någon
skulle välja en annan metod och ett alternativt synsätt. Synsätt, världsbilder
och metoder är inte objektiva sanningar, och om man talar om ett
naturvetenskapligt perspektiv, så antyder man att det också kan finnas
alternativ.
Det borde således inte vara förvånande att anhängare av
marxism, parapsykologi, alternativmedicin, psykoanalys och stjärntydning gärna
talar mycket om den naturvetenskapliga metoden. Dessa rörelser har det
gemensamt att de ogillar vissa av vetenskapens resultat. De är därför tvungna
att ifrågasätta de premisser på vilka vetenskapen vilar, utan att samtidigt
undergräva sin egen position genom att avvisa det förnuft utan vilket ingen
rationell diskussion är möjlig.
Jag skall här försöka visa att föreställningen om en
särskild vetenskaplig eller naturvetenskaplig metod eller världsbild, som är
någonting annat än det sunda förnuftet, är felaktig och vilseledande, och att
den kritik av naturvetenskapen som grundar sig på denna föreställning därför är
obefogad. För att undvika missförstånd vill jag dock först göra några
förtydliganden.
Naturligtvis hanterar forskare metoder och begrepp som
sällan eller aldrig används av gemene man. De använder till exempel avancerad
teknisk utrustning för att studera saker som är oåtkomliga för det nakna ögat.
De använder en för utomstående ofta svårbegriplig matematik och många använder,
även när de studerar alldagliga fenomen som röstbeteende eller skolresultat,
komplicerade statistiska metoder och begrepp.
Men det är inte användningen av dessa metoder och begrepp
som definierar en verksamhet som vetenskaplig. Metoder och perspektiv är inte
vetenskapens utgångspunkt. I begynnelsen är alltid det vetenskapliga problemet.
De tekniker som går under namnet vetenskaplig metod är ingenting annat än
förnuftets sätt att försöka lösa sådana problem. Vetenskapligheten består i att
problem löses och frågor besvaras sanningsenligt. Man är en framstående kock
därför att man lagar god mat, inte därför att man lagar mat på ett visst sätt.
Förmodligen är vissa sätt bättre än andra, men det är inte kökstekniken som är
det yttersta kriterium efter vilket matlagningen skall bedömas.
Inte heller vill jag hävda att man inom olika vetenskapliga
områden använder sig av samma metoder. Det är enligt min mening felaktigt att
ställa humanistisk forskning mot naturvetenskaplig med hänvisning till att
naturvetare inte använder samma metoder som humanister. Det gör de visserligen
inte, men det finns lika stora skillnader mellan psykologi, språkvetenskap och
filosofi och mellan evolutionsteori, fysik och fysiologi som det gör mellan säg
historia och paleontologi. Ändå har dessa metoder alla sin källa i samma
grundläggande förnuft.
Jag skall illustrera saken med en analogi med de så kallade
cargokulterna på Nya Guinea och de Melanesiska öarna. Invånarna på dessa
platser imponerades av det materiella välståndet hos de inströmmande
européerna, men de hade ingen föreställning om den kulturella och teknologiska
bakgrunden till detta välstånd. I stället antog de att européerna använde några
speciella knep för att blidka gudarna. Om man bara utförde de rätta ritualerna,
så skulle flygplan komma lastade med varor från himlen. Följaktligen försökte
man ta efter godtyckligt valda delar av européernas beteende och bygga
primitiva landningsplatser, varefter man inväntade gudarnas gåvor. Man
imiterade således utanverket – ritualerna och symbolerna – utan att förstå det
väsentliga.
På liknande sätt har det hävdats att beteendevetenskaper
ibland har försökt bli mer ”vetenskapliga” genom att imitera naturvetenskapens utanverk.
Om man bara bygger landningsplatser med hjälp av statistiska tabeller och
regressionslinjer, så kommer de vetenskapliga resultaten inflygande från himlen
av sig själva. Det man i så fall inte ser är att dessa tekniker är utanverk,
att de är förnuftiga lösningar på vetenskapliga problem, men att de inte har
någon mening om de inte ses i relation till dessa problem.
Analogin med cargokulten kan emellertid med större rätt tillämpas på naturvetenskapens kritiker, som även de ofta betraktar den vetenskapliga metoden som en kult, som en uppsättning symboler och ritualer. Skillnaden är att kritikerna ogillar de varor som flygplanen kommer med och de tror att om man utsmyckar landningsbanan på ett annat sätt och viftar med armarna åt ett annat håll, så skall man få andra och bättre varor. Kritikerna frammanar bilden av en forskare som lärt sig ett antal mer eller mindre godtyckliga metodregler och indoktrinerats med en mer eller mindre godtycklig världsbild. Dessa tillämpar han sedan ungefär som man följer ett recept i en kokbok, varefter vetenskapliga resultat skall inställa sig som står i överensstämmelse med och bekräftar den ursprungliga världsbilden.
I verkligheten har vetenskapsmän mycket skiftande
världsbilder. De flesta av dem är i själva verket mycket ointresserade av
världsbilder. De försöker ta reda på varför saker och ting är som de är. Varför
drabbas vissa människor av cancer? Varför flyger fåglarna åt söder på hösten?
Varför tunnas ozonet över jorden ut? Deras sätt att tänka är därvid detsamma
som det astrologen säkert tillämpar till vardags när han försöker förstå varför
pajdegen ibland får fel konsistens eller varför vissa av hans krukväxter
vissnar. Skillnaden är att de frågor vetenskapen ställer ofta är svårare att
besvara och kravet på säkerhet i svaren är större. Vetenskapsmannen tvingas
därför ofta, men inte alltid, att använda indirekta och krångliga metoder, vars
förnuftsmässiga grund inte alltid är uppenbar för ett ytligt betraktande, och
det är just detta förhållande som frestar vissa iakttagare till slutsatsen att
de vetenskapliga metoderna inte alls har en sådan förnuftsmässig grund.
Vetenskapens kritiker betonar ofta olika saker när de
försöker karakterisera den naturvetenskapliga metoden. Här skall jag bara ta
upp några av dessa, nämligen den experimentella metoden, intresset för mätning
och det mätbara, objektivitetsidealet samt reduktionismen.
Genombrottet för den vetenskapliga metoden sägs ofta vara
Galileis införande av den experimentella metoden i fysiken. I en bemärkelse är
detta säkert riktigt, men det är också vilseledande. För det första förekom
experimentell verksamhet långt före Galilei och för det andra kan viktig
forskning mycket väl bedrivas utan experiment. Det var inte Galilei som
upptäckte att man kan skaffa sig värdefull erfarenhet genom att pröva sig fram
(i grund och botten är det vad experimentell verksamhet går ut på), även om han
var först med att utnyttja experimentet på ett speciellt sätt i fysiken.
Ett exempel från antiken kan visa vad det är som gör
experiment så bra. En egyptisk domare som hade dömt ett antal fångar till
avrättning medelst ormbett, fick till sin besvikelse höra att alla hade
överlevt straffet. Det misstänktes att detta berodde på att fångarna bjudits på
citroner av en medkännande kvinna. Domaren beslutade sig för att pröva
hypotesen att citroner skyddar mot ormbett genom att ge citroner till hälften
av fångarna och låta den andra hälften vara utan. När fångarna ånyo blev bitna
av ormarna hände ingenting med dem som fått citroner, medan de övriga dog
omedelbart.
Historien är säkert inte sann; citroner hjälper inte mot
ormbett, och inga egyptiska ormar är så giftiga att alla som blir bitna av dem
dör, med eller utan citronprofylax. Ändå visar exemplet att själva sättet att
tänka och att lägga upp ett experiment inte var främmande för den tidens
förnuft. Experimentet illustrerar en viktig egenskap hos vetenskapliga
experiment, nämligen det som brukar kallas experimentell kontroll. Även om det
kunde tyckas (vi låtsas nu att historien är sann) att man redan före
experimentet hade anledning att tro på citronernas skyddseffekt, så fanns det
skäl till viss försiktighet. Det kunde till exempel tänkas att ormarna inte var
så farliga, så att ingen av fångarna skulle ha dött, även om de inte först ätit
citroner.
Det kunde också tänkas att de ätit något annat som skyddade
dem, men som ingen kände till. Genom att göra ett experiment med en
kontrollgrupp kan man försvaga eller utesluta sådana alternativa förklaringar.
Om fångarna fördelades slumpmässigt till en experimentgrupp (som fick citroner)
och en kontrollgrupp (som inte fick citroner), så bör giftigheten i ormbetten
eller eventuellt tidigare intag av andra skyddande faktorer i allmänhet bli
ungefär jämnt fördelad på de två grupperna. Om det funnes någon annan skyddande
faktor, eller om ormarna inte var så farliga som man först trodde, så skulle
det rimligtvis inte heller bli någon skillnad i överlevnad mellan dem som fått
citroner och dem som inte fick det. När det ändå blev en sådan skillnad, kan vi
alltså med viss grad av säkerhet hävda att citronerna ger skydd mot ormbett.
Exemplet är typiskt för experiment som görs i den
medicinska forskningen för att påvisa effekter av läkemedel. Om man hade bytt
ut citroner mot penicillin och ormbett mot lunginflammation, så skulle det
kunnat förekomma i en lärobok i vetenskaplig metod för läkarstudenter. Ändå är
de argument som kan anföras för att försvara metoden helt och hållet förnuftsmässiga.
Det krävs inget speciellt ”naturvetenskapligt synsätt”, ingen vetenskaplig
skolning för att begripa resonemanget och för att inse att närvaron av en
kontrollgrupp helt enkelt är ett klyftigt sätt att förbättra prövningen av
citronhypotesen.
Om mitt ovannämnda exempel med majonnäslagning hade satts
in i ett vetenskapligt sammanhang, säg att det hade gällt att blanda till något
för kemisk analys, så skulle jag inte nöjt mig med hörsägen om bästa sättet att
röra. Jag skulle ha försökt undersöka saken experimentellt, genom att t ex göra
majonnäs ett antal gånger vardera med träslev, metallslev och plastslev för att
därefter jämföra resultatet. Vidare skulle jag varierat sättet att röra –
alltid medsols, alltid motsols, eller blandat – och jämfört olika
omrörningsmetoder med varandra.
Skillnaden mellan det vetenskapliga sättet att utröna hur
majonnäs bör tillagas och den mer normala ”metoden”, att helt enkelt göra som
man en gång lärt sig, är inte att det vetenskapliga ger en annan sorts kunskap.
Skillnaden är helt enkelt att det i vetenskapen normalt är mycket viktigare att
ta reda på sanningen. När det gäller tillagning av majonnäs för husbehov spelar
det inte så förskräckligt stor roll. Det är inte besvärligare att ta en
träslev, och eftersom det fungerar finns det ingen anledning att öda tid på
några experiment. Men om det hade varit viktigt, om exempelvis träslevar hade
varit ohyggligt dyra, så vore detta ett skäl att ta reda på det verkliga
förhållandet, och den förnuftiga metoden att göra det skulle ha varit just den
som vi använder i vetenskapen.
Den som saknar vetenskaplig skolning inser kanske inte
omedelbart att, och i så fall hur, ett experiment bör utföras, men detta
betyder inte att den experimentella metoden ligger vid sidan av det spontana
vardagliga sättet att tänka. Det betyder bara att den tränade forskaren har mer
erfarenhet av en viss typ av problem, har tänkt mera på hur de bör lösas, och
att han har tillgodogjort sig andras erfarenheter och tankar.
Kvantifiering
Den etablerade vetenskapen kritiseras ofta för att vilja
kvantifiera allting och för att vara ointresserad av allt som inte kan vägas
och mätas. ”Vi är i händerna på specialister som bekänner sig till Det
Objektivas och Det Mätbaras kyrka” skrev en svensk samhällsforskare för några
år sedan. Men mätning utförs inte (utom av dåliga forskare) för sin egen skull.
Vissa egenskaper är sådana att de finns eller inte finns.
Dessa egenskaper är kvalitativa och följaktligen inte mätbara. Många andra
egenskaper (de allra flesta i själva verket) kan föreligga i varierande grad.
Det kan vara mer eller mindre varmt. Saker och ting har olika storlek, massa,
energiinnehåll, koncentration och så vidare. Dessa egenskaper sägs vara
kvantitativa. För att ange hur mycket av en kvantitativ egenskap som
föreligger, brukar man av praktiska skäl använda siffror.
Man kan ofta beskriva kvantitativa egenskaper i kvalitativa
termer. Man kan säga att det är varmt utan att försöka ange hur varmt, eller
att en människa är nedstämd utan att fästa avseende vid om hon är litet ledsen
eller djupt deprimerad. I vetenskapen brukar det anses självklart att
kvantitativa egenskaper alltid skall mätas så noggrant som möjligt och med en
så fingraderad skala som möjligt. Varför?
Säg att man misstänker att en viss substans S kan ha
effekter på människokroppen som är gynnsamma vid en viss sjukdom, och att man
vill studera dessa effekter. Man kan då inte nöja sig med att ge patienterna en
obestämd mängd av S, och sedan ta reda på om effekterna var goda eller dåliga.
Det kan vara så att små mängder av S saknar effekt, medan större mängder har
goda effekter och ännu större mängder har negativa bieffekter. Det kan vara så
att biverkningarna på vissa patienter är så stora att de överväger de goda
effekterna, medan det hos andra är tvärtom. För att kunna göra de avvägningar
som är nödvändiga, måste man försöka hitta ett sätt att ange hur stora
de goda respektive dåliga effekterna är, och man måste i beskrivningen av
resultaten ange vilka mängder av S som har vilka och hur stora effekter.
Mätningen är önskvärd helt enkelt därför att alternativet
vore att nonchalera potentiellt viktig information. Ibland kan vi naturligtvis
få svårt att mäta. Det är exempelvis mycket besvärligt att kvantifiera psykiska
tillstånd. Men om problemet gäller att behandla människor som lider av svåra
depressioner, är det viktigt att man kan säga något om hur deprimerade
patienterna är, om de är mer deprimerade före eller efter behandlingen, om
behandlingen har störst effekt på djupare eller på lättare depressioner och så
vidare. Det kan hända att den valda mätmetoden inte är tillfredsställande i
alla avseenden, men det är uppenbart att någon form av kvantifiering faktiskt
kan vara av värde. Den ofta framförda anklagelsen, att den som försöker mäta
psykiska tillstånd jämställer människor med fysikaliska ting, är helt enkelt
struntprat.
Objektivitet
När vetenskapen kritiseras för att lägga alltför stor vikt
vid det mätbara, är det nog i allmänhet inte kvantifieringen som sådan man
opponerar sig emot, utan snarare den strävan efter objektivitet som utmärker
vetenskapen. Framför allt tycks man bli störd av vad man uppfattar som
bristande intresse för tillvarons subjektiva aspekter.
Det ligger en sanning i detta. Forskare lägger i allmänhet
ner stora ansträngningar på att minska den personliga upplevelsens betydelse i
det vetenskapliga arbetet. Detta beror emellertid inte på bristande intresse
för känslor, tankar eller religiösa upplevelser. Anledningen är istället
försiktighet och dyrköpta erfarenheter av vådorna med att lita på subjektiva
data.
År 1902, sju år efter upptäckten av röntgenstrålningen,
beskrev den franske fysikern M. Blondlot en ny typ av strålar. Upptäckten
väckte genast stort intresse och under de närmaste åren publicerades ett par
hundra forskningsrapporter från olika franska forskargrupper om dessa så
kallade N-strålar. Det visade sig emellertid att engelska och amerikanska
forskare hade svårigheter att observera N-strålarna, och en viss skepsis
började breda ut sig. Den amerikanske fysikern R.W. Wood, som tidigare gjort
sig ryktbar som avslöjare av ockultister, reste till Blondlots laboratorium i
Nancy och lyckades snabbt avslöja att N-strålarna var resultatet av Blondlots
inbillning.
Ett annat exempel gäller den ryske fysiologen Pavlov,
upptäckaren av den betingade reflexen. Pavlov och hans medarbetare studerade
bland annat hur hundars beteende påverkades av föda och av olika stimuli som
associerats till föda. Han har själv skrivit om de problem som uppstod när man
försökte tolka hundens beteende i psykologiska termer. Till en början talade
man om hundens ”hunger”, vad den ”önskade”, ”föreställde sig”, ”förväntade sig”
etc. Det visade sig emellertid omöjligt att komma framåt med forskningen så
länge man tillät sig att grunda sina påståenden på sådana tolkningar av hundens
sinnestillstånd. Gruppens medlemmar hade alltid olika tolkningar av hundens
beteende och man lyckades aldrig enas om hur observationerna skulle beskrivas.
Situationen blev bättre först när man i forskargruppen ålade sig ett strikt
förbud mot alla subjektiva psykologiska termer. Man koncentrerade sig helt på
fysiologiska fenomen, bland annat salivavsöndring.
Man kunde kanske tro att situationen skulle vara lättare
vid studiet av människor, som själva kan beskriva sina tankar och upplevelser.
Erfarenheten visar emellertid att det inte är fallet. Under några decennier
kring sekelskiftet var det vanligt att man i psykologisk forskning utnyttjade
försökspersoners egna upplevelser – introspektion – som en metod att få fram
data om psyket. Denna forskning hade dock ingen framgång i den meningen att den
lyckades framlägga några oomstridda påståenden om hur det mänskliga psyket är
beskaffat. Resultat från en forskare motsades alltid av någon annan. Allt mer
kraft ägnades åt gräl om hur försökspersoners rapporter om det egna psyket
skulle tolkas. Introspektionen visade sig helt enkelt vara en otillförlitlig
metod.
Den lärdom man har dragit av sådana erfarenheter är att
våra sinnesorgan och vår förmåga att tolka människors beskrivningar av sina
upplevelser är så bristfälliga och så känsliga för fördomar och önsketänkande
att vi inte kan lita på dem.
Naturligtvis finns det här ett avvägningsproblem. Högt
ställda krav på objektivitet hos vetenskapliga observationer kanske leder till
säkra påståenden, men om ganska triviala ting. En större tolerans mot
subjektiva data kan göra det lättare att studera mänskligt viktiga saker. Men
om resultaten genast motsägs av andra, blir det omöjligt för oss att avgöra vad
som är sant.
Man kan ha olika uppfattningar om hur denna avvägning bör
göras. Det är en bedömningsfråga, och bedömningen görs i själva verket mycket
olika av olika forskargrupper. Men det är fel att tro att strävan bort från
beroendet av subjektiva data måste vara uttryck för en särskild
naturvetenskaplig eller materialistisk världsbild, eller för en lust att
betrakta människor som enbart objekt.
Reduktionism
Reduktionism i vetenskapen innebär att man försöker att
analysera helheter i deras delar. Man kan exempelvis försöka förklara
ekonomiska lagar som konsekvenser av psykologiska lagar eller förklara psykiska
fenomen i neurofysiologiska termer och så vidare.
Reduktionister antar, enligt kritikerna, att en helhet
aldrig är mer än summan av sina delar, att helhetens egenskaper är konsekvenser
av egenskaper hos delarna och att man följaktligen alltid kan få kunskap om
helheten genom att analysera delarna. Det ligger också ett så kallat
ontologiskt antagande bakom reduktionismen, nämligen att delarnas existens i
någon bemärkelse är mer fundamental än helhetens existens.
Reduktionismens kritiker brukar å sin sida hävda att det
hos komplexa system kan uppstå så kallade emergenta egenskaper, som inte hade
kunnat förutsägas utifrån kunskap om delarna och att helheten därför i någon
mening är mer än summan av sina delar. Ofta förespråkar man en helhetsinriktad
(holistisk) forskning som alternativ till den reduktionistiska och analytiska
inriktning, som sägs dominera dagens naturvetenskap.
Om detta finns det tre saker att säga. För det första
ligger det faktiskt en del i tesen att delarnas existens är primär i
förhållande till helheten. Hjärnan består faktiskt av nervceller och kan inte
existera utan dem. Nervceller kan däremot existera utan hjärnan. En maträtt är
beroende av sina ingredienser på ett sätt som ingredienserna inte är beroende
av maträtten.
För det andra är det diskutabelt om den moderna vetenskapen
alls är reduktionistisk. Det är sant att många psykologer och neurofysiologer
till exempel tror att kunskap om hjärnans nervceller och om kopplingarna mellan
dessa så småningom också skall kasta ljus över sådant som tankar, medvetande
och känslor, och att många kemister tror att kemins principer skall kunna
reduceras till fysik etc. Det finns, kan man säga, en lång vetenskaplig
tradition där försöken att reducera fenomen på en nivå till fenomen på en
annan, mer fundamental nivå ingår som en viktig del i den vetenskapliga
strategin. Detta är emellertid inte detsamma som att utövarna av sådan
forskning också själva är reduktionister.
För att det skall vara meningsfullt att analysera delarna i
en komplex helhet räcker det att man antar att delarna är relevanta för
helheten. Man behöver inte anta att delarna restlöst bestämmer alla
aspekter av helheten. Ur den enskilde forskarens perspektiv är situationen
oftast den att han studerar en helhet, låt oss säga hjärnan. Han vet att
hjärnan består av delar och han vet av erfarenhet att de stora vetenskapliga
framstegen i historien nästan alltid har kommit när man börjat få kunskap om
delarna. Då måste det väl vara en rimlig strategi att studera nervcellernas
egenskaper? Kanske kommer alla frågor inte att kunna besvaras på detta sätt,
men det kan vi inte säkert veta förrän vi försökt. Frågan om psyket kan
reduceras till fysiologi är för de flesta forskare inte något som man kan eller
bör ha en åsikt om a priori. Det är bland annat för att besvara den
frågan som forskningen bedrivs.
För det tredje, slutligen, förekommer det knappast att man
försöker studera delarna isolerade från varandra. Vissa neurofysiologer
studerar visserligen egenskaper hos det enskilda cellmembranet, men andra
studerar förbindelserna mellan olika nervceller och åter andra studerar hur
förändringar i vissa delar av hjärnan påverkar tankar, känslor och beteende.
Den kunskap som blir resultatet av dessa sammanlagda ansträngningar kan inte
rimligen beskrivas som en kunskap blott om delarna. Den är en kunskap om
delarna och helheten samt helhetens relationer till delarna.
Slutsatser
Det förekommer ofta i debatten att man ställer den
offentliga sjukvården eller den så kallade skolmedicinen mot
”alternativmedicinen”. Detta är orimligt, men inte av de skäl som ofta anförs,
såsom att de två sakerna egentligen inte är oförenliga eller att de
kompletterar varandra. Felet är att man utgår ifrån att skolmedicinen
innefattar ett antal doktriner och/eller metoder som skulle kunnat vara
annorlunda, och att det kan finnas värdefull kunskap som bara kan erhållas med
andra metoder än skolmedicinens. Som jag har sökt förklara finns det emellertid
inte någon definition på vad som hör till den etablerade vetenskapen eller
skolmedicinen annat än den, att om det finns förnuftiga skäl att tro att något
är sant, då tillhör det också vetenskapen. Om man kan ge förnuftiga skäl för
uppfattningen att en viss metod att studera verkligheten kan ge oss
tillförlitlig och viktig kunskap, då är det automatiskt en vetenskaplig metod
som det vore ovetenskapligt att avvisa.
Därmed har jag naturligtvis inte hävdat att alla forskare
alltid är vetenskapliga och förnuftiga. Det förekommer naturligtvis
trångsynthet och fördomsfullhet i forskningen som på andra håll. Till
forskarnas försvar vill jag dock gärna säga att det ingår i den vetenskapliga
träningen att förhålla sig öppen inför möjligheten att en ny och vid första
påseendet konstig idé ändå kan vara riktig, medan en omhuldad föreställning kan
vara felaktig. Därför har också artiklar som framlägger förmenta belägg för
homeopati, telepati med mera då och då publicerats i vetenskapliga tidskrifter,
som Nature och Science. Det är inte uppenbart att de som
förespråkar alternativa metoder alla gånger är lika öppna inför möjligheten att
de själva kan ha fel.
Vetenskapens kritiker älskar att berätta om hur Einsteins
relativitetsteori till en början avvisades av förstockade fysiker eller om de
hånfulla avfärdanden som drabbade akupunkturen när den först blev känd i
västvärlden. Man skall dock komma ihåg att Einsteins artiklar faktiskt
publicerades i respekterade tidskrifter, och att teorin slog igenom i fysiken
på några år, när väl de empiriska beläggen kommit. Det samma gäller
akupunkturen. De forskare som hade modet att pröva metoden experimentellt hade
inga svårigheter att få sitt arbete accepterat av den medicinska världen, och
efter några år var metoden i allmänt bruk i sjukvården. Om det hade funnits
några goda skäl att tro att akupunktur är verksamt vid något annat än
smärttillstånd, så skulle säkerligen även detta accepterats ganska fort. Alla
forskare vet att ära och berömmelse väntar den som lyckas finna bevis för att
homeopati, zonterapi, telepati etc. verkligen fungerar.
Sammanfattningsvis tror jag inte att den här diskuterade
kritiken av naturvetenskapen har något fog för sig. Den har hämtat näring ur en
alltför ytlig bekantskap med naturvetenskapens metoder och en därav beroende
oförmåga att förstå varför dessa metoder ser ut som de gör. Den moderna
naturvetenskapen öppnar spännande perspektiv, den för oss in i mystiska och
främmande världar, men den lyckas med det just därför att den själv varken är
mystisk eller främmande. Vad som ligger bakom framgången är just den starka
anknytningen till det konkreta, vardagliga snusförnuftet.